Legal services for startups and high-tech companies

המדריך המלא לכתיבת תוכנית עסקית

Business Plan - pexels-mikael-blomkvist

המדריך שלך לכתיבת תוכנית עסקית

בפוסט זה אנסה לספק לכם מדריך מפורט לכתיבת תוכנית עסקית ("BP").
קחו נשימה עמוקה – ההנחיות ארוכות (כדי להקל עליכם) אבל כתיבת התוכנית העסקית לא כל כך מסובכת (רק קחו בחשבון שהיא כן לוקחת זמן, אז אני ממליץ לקחת 'ביסים קטנים' ולהתמקד בחלק אחד בכל פעם). החדשות הטובות: המדריך מפורט מאוד + צירפתי קישורים + זה אותו מדריך שאני נותן לסטודנטים שלי בקורס "יזמות 101" וכולם הצליחו לכתוב כמה תוכניות עסקיות ממש טובות. החיסרון? אממ? אולי שני דברים קטנים: חלק מהסעיפים בתוכנית העסקית דורשים שתדעו כמה נושאים נוספים. אבל ברוב המקרים אתם יכולים למצוא את המידע הזה באינטרנט (צירפתי כמה קישורים), או להזמין אותי ל'שיעור פרטי'. 'החיסרון' הקטן הנוסף הוא שצריך לקחת בחשבון שכתיבת תוכנית עסקית לוקחת זמן! היתרון הוא שתלמדו הרבה על עצמכם ועל העסק שלכם – אז בהתאם לצרכים שלכם (ראו סעיף הבא) זה עשוי להיות שווה את זה!

מהי תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא מסמך שבו אתם מתארים (בפירוט*) את כל ההיבטים השונים של העסק או הסטארט-אפ העתידי שלכם (ולפעמים העסק הנוכחי שלכם). היבטים אלה כוללים נושאים כגון מה העסק שלכם עושה (מה השירות או המוצר)? למי מיועד העסק (שוק היעד שלכם)? איך אתם מתכוונים להיכנס לשוק (חדירה לשוק)? מי הם השותפים/ספקים הפוטנציאליים שלכם? מהן העלויות והרווחים הצפויים שלכם (ניתוח פיננסי)? ועוד כמה היבטים שאתאר כאן בהמשך.
* בניגוד למסמכים אחרים, התוכנית העסקית ארוכה למדי ויכולה לנוע בין 9 עמודים (מה שנחשב קצר) ל-50 עמודים או יותר. הכל תלוי מי מבקש את זה, מה אתה צריך את זה ואת סוג העסק / תעשייה.

למה אני צריך תוכנית עסקית?

יש הרבה ויכוחים אם אנחנו עדיין צריכים תוכניות עסקיות או לא. אני לא אכנס לכל הסיבות האלה כי זה יהפוך את הפוסט הזה לארוך מדי, אבל אני רק אגיד את זה: תוכניות עסקיות שימשו פעם כמעין "כרטיס כניסה" עבור בנקים, קרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים וחברות. כיום, הרבה מהארגונים האלה (במיוחד קרנות הון סיכון) מבינים שתוכניות עסקיות הן לא בהכרח האפשרות הטובה ביותר ולא תמיד יש בהן צורך. לדוגמה, אם אתם סטארט-אפ, סביר להניח שאינכם זקוקים לתוכנית עסקית. במקום זאת, אתם צריכים לכתוב משהו שנקרא "Business Model Canvas – "BMC שהפך לסטנדרט עבור סטארט-אפים.

אחת הבעיות בכתיבת תוכנית עסקית היא שהן סטטיות (כמו שהן לא משתנות עם מה שקורה 'בשטח') וגם: הן מתאימות יותר למצבים שבהם אתם מקימים סוג מוכר של עסק (מה שבדרך כלל לא קורה עם סטארט-אפים). לכן, אם אתם פותחים פיצרייה, חנות נעליים, חברת ניקיון וכל צורה עסקית 'קלאסית'/מוכרת אחרת, אז תוכנית עסקית אכן יכולה להיות מה שאתם צריכים. אם אתם עובדים על סטארט-אפ שיש לו מודל עסקי חדש, ההימור הטוב ביותר שלך יהיה BMC. כדי להבין טוב יותר אם/מתי אתם זקוקים לתוכנית עסקית, צפו בסרטון מטה.

רגע, אם אני אומר שאתם לא צריכים תוכנית עסקית, אז למה אני כותב את המדריך לכתיבת תוכנית עסקית? ובכן, למרות שהרבה מקומות מבינים שה-BP לא נחוץ (והם אפילו לא קוראים אותם), רבים מהם עדיין מבקשים תוכנית עסקית משתי סיבות עיקריות: זה גורם להם להרגיש בטוחים, וגם: זה גורם לכם (בעלי העסק) לעשות המון עבודה – מה שמראה להם שאתם רציניים.
בשורה התחתונה, רבים מהעסקים, הסטארט-אפים והיזמים שאני מלווה כעורך דין בתחום הסטארט-אפים זקוקים בסופו של דבר לאחד כזה. זה קורה בדרך כלל כשהם מתחילים לגייס כסף, וזו הסיבה שכתבתי את המדריך הזה לכתיבת תוכנית עסקית.

 

 

כתיבת תוכנית עסקית – בואו נתחיל…

מזל טוב! בחרתם צוות (או ללכת על זה לבד וזה גם מגניב). חשבתם על רעיון שהולך לשנות את העולם (או אולי אתה 'סתם' רוצה למכור את הפיצה הטובה ביותר אי פעם או לספק את שירות הקידוד הטוב ביותר), ואולי עשית מחקר ראשוני או אולי אפילו ערכת הוכחת היתכנות (POC) (ראה את המאמר שלי על אימות הרעיון שלך). עכשיו כולכם מוכנים להתחיל לכתוב את התוכנית העסקית שלכם על מנת להכיר את השוק שלכם טוב יותר, לשפר את העסק שלכם ו/או לגייס כסף ממשקיעים.
עכשיו השאלה היא איך אתם עושים את זה? מתחילים. בהצלחה.
                                      – – – – – –

הערות טכניות:
* אורך כל חלק: נתתי הערכה של האורך הרצוי של כל חלק/פרק בתוכנית העסקית. אתם יכולים להפוך את המדור למעט ארוך יותר אם אתם מרגישים צורך, אבל לא הייתי כותב הרבה יותר מכיוון שלאנשים היום אין סבלנות לקרוא מסמכים ארוכים (כן, אני יודע שהפוסט הזה סופר ארוך, אבל הוא בשבילכם אז לא להתלונן בבקשה).

** יתכנו אזכורים של נושאים או דגמים שלא שמעתם עליהם ואינכם מכירים. במקרים מסוימים הוספתי קישורים, ואם לא אתם יכולים לקרוא עליהם באינטרנט. לחלופין, אתם מוזמנים לקבוע איתי 'שיעור פרטי' בתשלום באמצעות זום שבמהלכו אוכל לעזור לכם להתעדכן במה שחסר לכם. בדרך כלל שעה-שעתיים זה מספיק (אבל זה תלוי כמה מידע חסר לכם).

חלק א' – תקציר מנהלים (עד עמוד אחד)

תקציר המנהלים ("ES") הוא החלק הראשון של ה-BP ("תוכנית עסקית") ומסכם את כל ה-BP. האנשים שמקבלים BPs (משקיעים, קרנות הון סיכון, בנקים וכו') מקבלים בדרך כלל מאות מהם בכל חודש, ולכן בדרך כלל לא יקראו את כל ה-BP (לפחות לא בהתחלה, אלא אם כן תקציר המנהלים מסקרן אותם מספיק כדי לעשות זאת). לכן, ES הוא מאוד חשוב.

טיפ מקצוענים: למרות שזהו החלק הראשון בעת כתיבת תוכנית עסקית, אני ממליץ לך לכתוב אותו רק לאחר השלמת כל הסעיפים האחרים. בדרך זו תהיה לך הבנה טובה יותר של מה שכתבת ותוכל לסכם טוב יותר. כמו כן, עדיף (אם כי לא חובה) להיות מתאם בין סדר הדברים המוצגים ב- BP לבין תקציר המנהלים.

תקציר המנהלים צריך לכלול את המידע הבא:

  • פסקת פתיחה – פסקת הפתיחה צריכה להיות פסקת ה'וו' – כלומר משהו שגורם לקורא 'להתמכר' וגורם לו להמשיך לקרוא. כשם שכל מאמר טוב מתחיל בעובדה או אנקדוטה מסקרנת/מזעזעת, כך גם תקציר המנהלים. לדוגמה: "על פי מחקר מקיף של הוול סטריט ג'ורנל, 80% מהאנשים סובלים / הצהירו כי… כאן [שם העסק שלך] נכנס לתמונה..".
  • תיאור הבעיה או הצורך בשוק;
  • מה העסק עושה וכיצד הוא פותר את הבעיה/הצורך שהזכרת לעיל;
  • המצב הנוכחי של השוק, ואת ההזדמנות העסקית (למה להשקיע);
  • היבטים פיננסיים (כמה כסף יש/הושקע, כמה נדרש, כמה אתה מבקש…);
  • מי מרכיב את צוות ההנהלה – בקצרה רבה ורק את הדברים הרלוונטיים להצלחת העסק.You-had-me-at-hello-300x169

שורה תחתונה: תכתבו באופן ברור ותמציתי, ותגרמו למשקיע/ה לראות את החזון שלכם, את הפוטנציאל ולרצות להיות חלק ממנו ("you had me at hello…"). חשוב מאוד שהבעיה והשוק יהיו ברורים ושיהיה קשר ברור בין הבעיה/הצורך לבין הפתרון שאתם מציעים (ראה כמה טיפים מקצועיים כאן להלן).

 

חלק ב – הבעיה והשוק

1. תיאור הבעיה/הצורך הקיים בשוק(עד ¾ עמוד)

תיאור הבעיה או הצורך הוא אחד החלקים החשובים ביותר של BP (ובסטארט-אפ בכלל). בחלק זה עליכם להוכיח כי קיים צורך או בעיה הדורשים פתרון ולתאר (את הצורך/הבעיה) בבירור. רצוי להוכיח כי הצורך או הבעיה שלכם קיימים על ידי מתן תוצאות של מחקרים/סקרים עצמאיים שעשיתם.

מה חשוב: להראות שיש בעיה/צורך אמיתי ושהוא מספיק משמעותי (מבחינה עסקית). אם המשקיעים חושבים שאין בעיה אמיתית, או שהצורך לא מספיק גדול או רווחי מספיק, הם לא ישקיעו בעסק. בנוסף: תבצעו את "מבחן הסבתא" – אם סבתא שלך, או ילדה בת 15, לא מבינה את הבעיה, אז לא תיארת אותה בצורה ברורה מספיק.

2. תיאור העסק וכיצד הוא פותר את הבעיה/הצורך הקיים בשוק (עד ¾ עמוד)

זהו "כרטיס הביקור" עבור המיזם/העסק שלכם. איפה אתם מציגים את הרעיון ואת הרעיון הכללי. סעיף זה צריך לכלול:

  • מה המוצר או השירות עושה;
  • מידע נוסף להבנת העסק;
  • כיצד המוצר/השירות פועל בפועל או אופן השימוש בו. במידת הצורך, השתמשו באיורים (בנספח. מומלץ מאוד, אך לא חובה, להשתמש ב"היפר-קישורים" המובילים את הקורא ישירות לדף הרלוונטי בנספח).What-is-your-problem-300x153
  • אילו טכנולוגיות/רכיבים עומדים מאחורי המוצר/שירות.

שורה תחתונה: חשוב שהמשקיע הפוטנציאלי (1) יבין מה העסק עושה; (2) כיצד העסק פותר את הבעיה/הצורך, ו-(3) שהמשקיע יתאהב בעסק. 'מבחן הסבתא' רלוונטי גם כאן כי אם המשקיע לא מבין את הבעיה או לא מרגיש שהיא אכן רצינית מספיק, הוא לא ישקיע.

 

חלק ג – ניתוח השוק

1. רמת מאקרו ( = תמונת מבט מלמעלה) (עד 1.5 עמודים)

בחלק זה תתארו את הענף שבו אתם נמצאים (מצבו הנוכחי), מבלי להתייחס לעסק הספציפי שלכם. (כלומר, עליכם להתמקד בתעשייה ולא לדבר על מקומו של העסק שלך בו). שינויים ברמת המאקרו משפיעים על כל העסקים בענף, בעוד ששינויים ברמת המיקרו (הסעיף הבא) משפיעים על עסקים ספציפיים. תארו לעצמכם שהכותרת של סעיף זה היא: "10 עובדות חשובות/מעניינות על תעשיית אפליקציות ההיכרויות" ואז דברו על העובדות האלה מבלי להזכיר את העסק שלכם.
דגשים:

  • הצג לפחות חמש עובדות עדכניות על המצב הנוכחי של השוק. עובדות אלה חייבות לספק מידע בתחומים הבאים: פוליטי (האם התעשייה מושפעת משינויים פוליטיים), חברתי (למשל מגמות, הרגלי צריכה), פיננסי (משאבים נחוצים/קיימים, גודל שוק, רווחיות – של השוק, מחיר ממוצע שהצרכן משלם עבור שירותים בענף זה, מיסוי וכו'), טכנולוגיה (אילו טכנולוגיות קיימות בשוק, מהו הקצב שבו אלה משתנות, וכו') ומשפטי (למשל, רגולציה המשפיעה על הכניסה לשוק או על התנהלותו – ניתן לכסות זאת בקצרה מכיוון שיש סעיף נפרד המכסה את ההיבטים המשפטיים).
    דוגמה קצרה: שוק הנעליים ביפן הוא תעשייה של 200 מיליון דולר בשנה (היבט כלכלי). העלות הממוצעת לנעל היא 50 דולר (היבט כלכלי). 93% מהרכישות נעשות באופן פיזי (בחנות), ו-7% נעשות אונליין (היבט חברתי – הרגלי צריכה). שיטת הייצור של הנעל הממוצעת נעשית בטכנולוגיה מסוג X שקיימת כבר כ-30 שנה, אך כעת יש מעבר לטכנולוגיית Y (היבט טכנולוגי).
  • תחרות: אופי וסוג המתחרים (לא מתחרים ספציפיים לעסק שלכם). לדוגמה: כמה חברות קיימות? האם מישהו מהם שולט בשוק? עד כמה קל/קשה למתחרים חדשים להיכנס לשוק?
  • ספקי ייבוא/ייצוא/שירות: אם המוצר שלכם מבוסס על יבוא מוצרים/חלקים, או על ספקי שירות חיוניים אחרים, הסברו (בקצרה) עד כמה העסק מסתמך על מידע זה ועל מידע רלוונטי אחר (לדוגמה, האם יש מקור יבוא אחד או רבים).

* כשכותבים תוכנית עסקית, יש אנשים שאומרים לי שהם לא יכולים להשוות בין התעשייה כי לא קיים דבר דומה למה שהם עושים. ברוב המקרים, הרעיון שלך יהיה דומה למושגים קיימים (גם אם אתה באמת רוצה שהוא יהיה ייחודי). במקרה המוזר שהעסק שלכם הוא אכן קונספט חדשני וחדש, אז תעשו את ניתוח המאקרו על סמך השוק הכי דומה שקיים.
** ניתן להוסיף עזרים חזותיים כגון טבלאות או גרפים. הוסיפו להם הסברים קצרים, אלא אם כן הם ברורים ב-100%.

שורה תחתונה: על הקורא להבין את מצבו הנוכחי של השוק באופן אובייקטיבי וברור – תוך התחשבות בשדות/קטגוריות השונות שהוזכרו לעיל (פיננסיות, כלכליות…).

2. ניתוח השוק – ברמת המיקרו (עד 1.5 עמודים)

בסעיף זה אתם צריך להתמקד בניתוח השוק, אבל עם מבט על הסביבה המידית יותר, ועם התייחסות לעסק הספציפי שלכם. זה אומר שאתם צריכים להראות את השוק ואיך העסק שלכם 'משתלב' בו או משתווה לשחקנים קיימים בו. עליכם לטפל בבעיות הבאות:

  • מחזור החיים הצפוי של המוצר – ההערכות שלך לגבי שיעור אימוץ המשתמשים, היתרון התחרותי של העסק, חסמי כניסה לעסקים כמו שלך (אם יש משהו ספציפי שעדיין לא התייחסת אליו בניתוח המאקרו לעיל).
  • מתחרים ישירים – יצירת טבלת ניתוח תחרותית. זו טבלת השוואה בה אתם משווים לפחות שלושה מתחרים עיקריים (בהתבסס על לפחות 5 קריטריונים שונים). ראה דוגמאות כאן.
  • היתרון התחרותי של העסק שלכם לעומת מתחרים קיימים, ומהם חסמי כניסה לעסקים כמו שלך (אם יש משהו ספציפי שעדיין לא התייחסת אליו בניתוח המאקרו לעיל)
  • הלקוחות – איך הם מפולחים (מחולקים) ואיזה סוג של לקוחות יש לכם? האם מדובר בלקוחות פרטיים או בעסקים? האם יש הרבה לקוחות אקראיים, או לקוחות ספציפיים/בודדים (אך גדולים יותר)? לדוגמה, העסק שלכם עשוי להיות מהסוג שמוכר אלפי מוצרים בכמויות קטנות ללקוחות רבים (כמו פיצרייה). או שזה יכול להיות הסוג שמוכר מוצר/שירות יקר/ייחודי לכמה מאות לקוחות בלבד (כמו מכונות כבדות או תוכנות אבטחת סייבר. משהו כן להיות (אבל גדול יותר בכוח הקנייה)? רמה גבוהה או נמוכה של נאמנות/שימור? מהם חסמי המעבר? כלומר, כמה קשה לעבור מהמתחרים שלכם אליכם, או מכם למתחרים שלכם?

שורה תחתונה: הקורא צריך להבין את המצב הנוכחי של ההיבטים הנ"ל ביחס לעסק שלכם.

3. ניתוח SWOT (עד עמוד אחד)
SWOT Analysis

SWOT היא שיטה מהירה שתעזור לכם להבין (ולראות באופן חזותי) את החוזקות (Strengths), חולשות (Weaknesses), הזדמנויות (Opportunities), והאיומים העסקיים (Threats) עבור העסק שלכם. זו טבלה (ראה תמונה למטה) המסייעת באופן חזותי לקורא להבין את הרעיון העסקי שלך ואת נקודות החוזק שלו, חולשותיו וכו'.

סכמו (בקצרה!) את כל העובדות החשובות שהצגתם עד לסעיף זה באמצעות ניתוח SWOT. אתם נדרשים לספק לפחות 2 היבטים/נקודות לכל קטגוריה (חוזק, חולשה…), ומקסימום 4 היבטים.

שורה תחתונה: וודאו שאתם אכן מציגים חוזקה (למשל) ולא משהו אחר (יש הגדרות ברורות לגבי מה מורכב מחוזק/חולשה וכו').

טיפ מקצועי: עד החלק הזה, אין צורך לחזור על מידע שכבר שהצגת. עם זאת, בחלק הזה אין בעיה, ורצוי,  לכלול חלק מהמידע המוצג בחלקים הקודמים.

זכרו: תוודאו שאתם באמת מציגם חוזקה (לדוגמה) ולא משהו אחר (יש הגדרות ברורות לגבי מה המרכיבים עבור חוזקה/חולשה וכו').

להלן 2 מאמרים המסבירים את הנושא היטב:

  1. ביצוע ניתוח SWOT (כולל סרטון) – קישור.
  2. ניתוח SWOT – דוגמא שנייה – קישור – SWOT.

חלק ד – אסטרטגיה עסקית ושיווקית

  1. מודל עסקי (עד עמוד אחד)
  • הסבר כללי ותמציתי על המודל העסקי שבחרתם לעסק שלכם (דוגמאות לסוגי המודלים העסקיים כאן).
  • איך המודל עובד בהקשר של העסק שלכם (רוב המודלים יהיו ידועים לאדם שקורא את התוכנית העסקית, אבל לא תמיד ברור איך המודלים עובדים עם העסק הספציפי שלכם).
  • מדוע בחרתם במודל זה ביחס לעסק הספציפי שלכם ולשוק.
  • אם המודל שלך משתנה עם צמיחת העסק, ורכישת משתמשים (ראה 'מודל האימוץ של רוג'רס'), יש להתייחס לשינוי זה (אין צורך להזכיר בפועל את מודל האימוץ של רוג'רס אבל אתם צריכים להיות מודעים לאופן שבו הוא עובד – לפחות את היסודות). לדוגמה, אם יש לכם מיזם עסקי של שעון חכם, והמודל העסקי שלעם הוא השעון עצמו (מכירות של מוצר), אך ברגע שאתה מגיעים לכמות מסוימת של אנשים, המודל משתנה למודל SaaS (תוכנה כשירות) שבו אתם גובים תשלום חודשי עבור אפליקציות או שירותים בשעון, אז זה צריך לבוא לידי ביטוי.

* זה בסדר שיש יותר ממודל עסקי אחד אבל שיש יותר מ 2-3 יהיה מפתיע.

שורה תחתונה: המודל צריך להיות מוסבר בצורה ברורה, כולל הסיבה שבחרתם במודל לעסק הספציפי שלכם – אלא אם כן זה ברור (עדיף שההסבר יהיה מגובה בנתונים).

  1. אסטרטגיית חדירה לשוק (עד עמוד אחד)

בחלק זה, אתם צריכים להראות ולהסביר את המטרות והיעדים האסטרטגיים שלם לגבי איך אתם מתכננים לחדור לשוק/להשיג לקוחות. הסבר זה צריך להתבסס במידה מסוימת על מודל SMART*
* זהו מודל שעוזר לך להבהיר את יעדי היעד שלך. המכתבים מתייחסים ליעדים שלך אשר צריכים להיות ספציפיים, מדידים, ניתנים להשגה (כלומר מציאותיים), רלוונטיים ומוגבלים בזמן (כלומר, עבור כל מטרה יש לך תאריך יעד סביר). עליכם לציין כיצד אתם מתכוונים להשיג כל מטרה, על פי הנושאים הבאים:

  • מה תהיה שיטת השיווק (ולמה שיטה זו?). זה לא מספיק לכתוב "אינסטגרם כי כל הצעירים משתמשים בו" – אתם חייבים לפרט ולבסס את ההיגיון שלכם.SMART Goals Model - תוכנית עסקית
  • תנו הערכה מושכלת לגבי כמה זמן ייקח לך להגיע לכל יעד (לדוגמה: ייקח 6 חודשים, מיום ההשקה, להגיע לכ-1,000 משתמשים).
  • העריכו את העלויות והתקציב הדרושים כדי להגיע ליעדים שהזכרתם, על סמך מחקר שוק מעשי שערכתם, הצעות מחיר שקיבלתם או קמפיינים בפועל שהפעלתם (למשל בפייסבוק או בגוגל – תוכלו גם להשתמש בכמה כלים חינמיים כדי לקבל הערכות מחיר). אין צורך באקסלים מורכבים או בטבלאות (בסעיף זה).
  • הסבירו את ההמרה הצפויה (מספר מנויים, רכישות וכו') על ידי בדיקות מדגם ו/או נתונים מבוססים אחרים.

שורה תחתונה: תראו שהמטרות הן מציאותיות וששיטת החדירה לשוק היא מציאותית ומבוססת על נתונים/ ניסויים/מחקרים אחרונים ועדכניים.

חלק ה – הצוות וההיבטים המשפטיים (ניתן להפריד בין החלקים)

1.    הצוות (עד חצי עמוד)

  • מי הם חברי צוות הליבה, ומהו תחום האחריות של כל אחד מחברי הצוות.
  • ציינו כמה עובדים תצרפו (ומדוע), עבור כל אחד מהיעדים/שלבים שהזכרתם בחלקים קודמים.

2.    היבטים משפטיים (0.5 – 1.5 עמודים – בהתאם לכמה שהעסק שלך מסובך) – בחלק הזה עליכם לספק סקירה קצרה לגבי מעמדו המשפטי של המיזם – בהווה ובעתיד. אתם צריכים לכלול את הדברים הבאים:

  • קניין רוחני – האם המוצר/השירות מוגן, או צריך להיות מוגן (בפטנטים, סימני מסחר וכו'). אתם רשאים (אך לא חייבים) גם לכלול מידע הנוגע להערכות עלות רשימת פטנטים ככל שרלוונטי.
  • מה הם הסיכונים הרלוונטיים, הקשיים או האתגרים המשפטיים העומדים בפני המיזם שלך? לדוגמה, כשמדובר במיזם העוסק בייעוץ פיננסי, החברה עשויה להיתבע אם לקוח הפסיד כסף בהסתמך על הייעוץ – כך שהם יצטרכו מסמך משפטי טוב המגן על החברה.
  • מהן הדרישות הרגולטוריות (אם קיימות) והאם בדקתם מה נדרש וקיבלתם או ביקשתם את האישורים הדרושים. לדוגמה, אם המיזם שלכם הוא מכשיר רפואי, נדרשים אישורים רגולטוריים רבים.

שורה תחתונה: להראות לקורא שאתם מודעים לאתגרים המשפטיים, שיש לכם הבנה בסיסית של הפתרונות הקיימים והזכרתם פתרונות (בסיסיים) עבורם. עבור חלק מהמיזמים שלכם זה יהיה פחות משמעותי, עבור מיזמים אחרים זה יהיה יותר.

חלק ו – היבטים פיננסיים

  1. סקירה פיננסית (עד עמוד אחד)
    המידע עבור סעיף זה צריך להיות מוצג בטבלת Excel (אשר יש לצרף לתוכנית העסקית), יחד עם הסברים קצרים בתוך "התכנית העסקית" (בסעיף זה). בין היתר, עליך להסביר את הדברים הבאים:
  • איך חישבתם את העלות ליחידה/עלות לחודש עבור השירות (ומה היו ההנחות שלכם שהובילו למספרים האלה – החישובים המתמטיים יהיו ב-Excel).
  • מהו יחס ההמרה הצפוי של לקוחות עבור הורדות, רכישות וכו'. (הסבר את הערכתך).
  • הסברים לגבי ההוצאות וההכנסות העיקריות שלכם (כולל ההוצאות שתיארתם בסעיף החדירה לשוק לעיל).
  • מקורות מימון אפשריים (הסבירו את החישובים ב-Excel במילים שלכם במסמך word/בתוכנית העסקית).
  • ההכנסות הצפויות ומסגרת הזמן עד שהמיזם יהפוך לרווחי/שובר שוויון. בחלק זה עליכם לפרט את ההכנסות, ולהסביר, בין היתר, את תחזית המכירות, שיעור המכירות, מחיר ליחידה/מנוי וכו'.

שורה תחתונה: הקורא צריך להבין את כל ההיבטים הפיננסיים של המיזם תוך 5-10 דקות מקריאת חלק זה וטבלת ה-Excel – זה כולל הבנה מתי אתה הופך לרווחי וכמה כסף נדרש כדי להגיע לנקודה זו.

[אתם יכולים לרכוש ממני קובץ אקסל מוכן שכולל כמעט את כל השדות שתצטרך עבור העסק שלך + הנוסחאות, תמורת תשלום חד פעמי של $59 USD, או להשקיע כ 5-10 שעות עבודה משלך. אתה מחליט כמה הזמן שלך שווה :-)]

טיפ למקצוענים: עליכם לבנות את קובץ הExcel כך שניתן יהיה לבצע עליו "בדיקת רגישות". לדוגמה, אם המודל העסקי שלכם מבוסס על שיטת השותפים (קבלת אחוזים עבור כל מכירה/משתמש שאתם מפנים לצד שלישי), ואתם מניחים בחישובים שלכם שתקבלו תשלום של 5% או 5$ עבור כל הפניה, אתם צריכים להיות מסוגלים לשנות את 5% ל -3% ולראות איך שאר הנתונים בטבלה (הכנסות, הוצאות וכו') משתנים באופן אוטומטי. אם לא, לפני כל שינוי שתבצעו, תצטרכו לשנות הרבה דברים באופן ידני. במציאות, האחוזים/מחיר/עמלה שתקבלו כנראה לא יהיו בדיוק כפי שציפיתם ולכן אתם צריכים להיות מסוגלים לשחק עם טבלת Excel. לדוגמה, אם הדגם שלכם מוכר יחידות של מוצר, אתם אמורים להיות מסוגלים לשנות את המחיר ליחידה או את מספר היחידות שנמכרו ולראות כיצד הוא משפיע על כל הנתונים האחרים.

תבניות עבור תוכנית עסקית

הנה כמה תבניות של תוכניות עסקיות לנוחיותך. לא בדקנו אותם ואנחנו לא אחראים לאיכותם, לרלוונטיותם, להתאמתם, לגישה וכו'…

תבנית ראשונה
תבנית שניה – לחברת שירותי ייעוץ.
תבנית שלישית – חברת מוצר.
תבנית ארבע – גרסה מלאה. לא עיצוב נהדר אבל יעזור לכם עם הפריסה.

אם הגעתם עד לכאן, אז לא אמורה להיות לכם שום בעיה לכתוב תוכנית עסקית ואני בטוח שזה יהיה מדהים! בהצלחה!

______ 

אנו מייעצים ומלווים מאות עסקים, סטארטאפים וחברות. אל תהסס לפנות אלינו אם אתה זקוק לייעוץ עסקי או משפטי!

זכויות יוצרים: אני מקווה שמסמך זה יעזור לך עם העסק העתידי / הנוכחי שלך. כל הזכויות במסמך זה ובתכניו (למעט קישורים למאמרים שנכתבו על ידי אחרים) הינן בבעלותי – עו"ד אסף בן-דוד. אני נותן לך בזאת הרשאה לא ניתנת להעברה, לא בלעדית, ניתנת לביטול ומוגבלת להשתמש במסמך זה באופן אישי ולא מסחרי משלך אינך רשאי לעשות שימוש במסמך (למעט השימוש האישי הנ"ל) ללא רשותי מראש ובכתב. אם ברצונך להשתמש במסמך זה לשימוש מסחרי, הוראה, שימוש עסקי או כל שימוש אחר שאינו אישי, אתה מוזמן ליצור איתי קשר, ואני בטוח שנוכל למצוא פתרון.

הבהרה: המידע המסופק במסמך זה מסופק למטרות מידע בלבד ואין לפרשו כייעוץ משפטי ו/או עסקי ואין להסתמך עליו ככזה. לא נקבל על עצמנו כל אחריות לכל תוצאה שהיא – ישירה או עקיפה – הנובעת מהשימוש שלך במידע הכלול במסמך זה ואני ממליץ לך בחום להתייעץ עם איש מקצוע לפני קבלת החלטה כלשהי.

אם המאמר עזר לכם, נשמח שתשתפו עם חברים. תודה
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Digg
דילוג לתוכן