מציאת עורך דין לסטארט-אפים – מדריך מעשי

How to Find a Startup Lawyer

להקים מיזם זה קשה מספיק גם מבלי שצריכים לדאוג לכל ההיבטים המשפטיים. בדיוק מסיבה זו חשוב שיהיה לכם עו"ד מסחרי שמתמחה בעולם היזמות. אבל מציאת עורך דין לסטארט-אפים אינו תמיד כזה פשוט. לסטארטאפים יש צרכים משפטיים ייחודיים, וצריך עורך דין שמכיר היטב את התחום, שיודע לתת מענה בעת הצורך ושאתם מתחברים אליו ברמה האישית. עורך דין כזה גם יעזור לכם להימנע מטעויות משפטיות נפוצות, יעזור לכם לחסוך כסף, ויהגן על העסק שלכם תוך כדי צמיחתו. אז למרות שזה נשמע מובן מאליו, הנה מדריך מהיר על מציאת עורך דין לסטארט-אפים:

1. חפשו עורך דין שמתמחה ספציפית בתחום הסטארט-אפים

לא כל עורך דין מבין את רכבת ההרים המטורפת שנקראת 'סטארט-אפ' – גם לא עורך דין מסחרי רגיל. סטארטאפים מתקדמים במהירות, לרוב עם מימון מוגבל, ועם הרבה אי-וודאות – מה שדורש ליווי צמוד, זמין ומעשי (כי חוות דעת של 20 עמודים שבסוף אומרת "אי-אפשר לעשות איקס" לא תעזור למיזם שמנסה לפרוץ גבולות). עורך דין שמתמחה בסטארט-אפים יכיר את הצרכים הללו. הוא ידע עם מה אתם מתמודדים, בין אם זה לפצל הון מניות, הסכמי ויתורי על קניין רוחני, הסכמי הערכה (פיילוט), מכירות של נכסים דיגיטליים, הסכם מייסדים, הקמת חברה וכל יתר הנושאים שמאפיינים ספציפית סטארט-אפים, וידע מתי אתם צריכים את זה וגם מה לא צריך.

תוודאו שהעורך מתמחה ספציפית בתחום זה. הנה כמה שאלות שתוכלו לשאול:

• האם אתה מתמחה ספציפית בתחום הסטארט-אפים?

• עם איזה סוג של סטארט-אפים ייצא לך לעבוד?

עורך דין טוב לסטארטאפים יוכל לענות בקלות על שאלות אלו.

2. מצאו מישהו שמבין את התעשייה שלכם

לכל תעשייה יש את הסוגיות המשפטיות שלה. אם אתם משיקים פלטפורמת SaaS אז תצטרכו עורך דין שמבין בהסכמי רישוי תוכנה והסכמי שירותים למשל. לעומת זאת, אם אתם בתחום הרפואי, אז עדיף עו"ד עם ניסיון התגברות על מכשולים רגולטוריים ורישום פטנטים רפואים.

עורך דין שכבר מכיר את התעשייה שלכם יחסוך לכם הרבה זמן וכסף כי הוא כבר יכירו את המלכודות הנפוצות ויוכל לתת לכם עצות מותאמות ספציפית לעסק שלכם.

שאלות לשאול:

  • באיזה תתי תחומים אתה מתמחה?
  • אילו מיזמים ליוות בתחום הזה?

3. תשאלו את השאלות הנכונות בפגישה הראשונה שלכם

"רגע, מה פגישה ראשונה?"

כן, אנחנו יודעים שהרבה עורכי דין – במיוחד בארה"ב – גובים כסף על כל דקה, כל אימייל וכל "שלום", אבל הרבה עורכי דין בתחום הסטארט-אפים, כולל החתום מטה (אני), לא יגבו על פגישת היכרות קצרה. אבל תהיו הוגנים: המטרה של פגישה זו היא לספר בקצרה על עצמכם ועל הסטארט-אפ שלכם, ולהכיר קצת את עורך הדין. זו לא הזדמנות לקבל תשובות לכל השאלות המשפטיות שלכם (אם זה מה שאתם צריכים, קבעו ייעוץ בתשלום).

ברגע שיש לכם רשימה מצומצמת של עורכי דין פוטנציאליים, הגיע הזמן לעשות שיחת היכרות קצרה. התייחסו לזה כמו שילוב בין דייט למציאת חבר טוב (best buddy) לבין ראיון עבודה. ראיון עבודה כי אתם שוכרים אותם, ו'דייט' למציאת חבר או חברה כי אתם הולכים לבלות הרבה זמן איתם – ולכן חשוב שתהיה כימיה טובה. אל תגזימו עם 50 שאלות אבל בהחלט תרגישו חופשי לשאול כמה מהשאלות החשובות. הנה כמה דוגמאות:

  • איזה ניסיון יש לך עם סטארט-אפים כמו שלי?
  • איך אתה עובד עם מיזמים בשלבים המוקדמים?
  • מהן לדעתך הסוגיות המשפטיות העיקריות למיזם כמו שלי?
  • מהי שיטת התמחור שלך? (ראו עוד על הנושא בנקודה הבאה).
  • מהי רמת הזמינות שלך בתקופה זו?
  • האם יש עוד משהו חשוב שכדאי שאדע?

עורך דין עם ניסיון בתחום יידע לענות על שאלות אלו בלי בעיה.

4. תוודאו שאתם מבינים את מבנה התשלום שלהם

חלק חשוב בתהליך מציאת עורך דין לסטארט-אפיםהוא לדעת מהן מגבלות התקציב שלכם וכיצד העו"ד מתמחר את שירותיו.

בואו נודה באמת: לסטארט-אפים לא תמיד יש הרבה מזומנים מיותרים עבור הוצאות משפטיות. החדשות הטובות? הרבה עורכי דין שמתמחים בסטארטאפים מבינים את זה והטובים שבהם יעזרו לכם להבין מה אתם באמת צריכים (עכשיו) ואילו סוגיות משפטיות אפשר לטפל בהן מאוחר יותר. עו"ד שלא באמת דואג לכם, או לא מבין בתחום, ינסה להפחיד אתכם ולגרום לכם שאתם צריכים לטפל בהכל כאן ועכשיו.

רוב עורכי הדין בארה"ב גובים לפי שעה, וכאמור, זה כולל כל דקה בודדת – החל מהרגע שאמרת "שלום" ועד לזמן שהושקע בהדפסת מסמך או קריאת מייל. אחרים גובים מחיר קבוע או מחיר קבוע לפרויקט ספציפי (כמו הקמת החברה שלכם או ניסוח הסכם מייסדים). בחלק מהמשרדים הגדולים, במיוחד בישראל, אתם עשויים לשמוע על מסלול שנקרא "תשלום נדחה". במסלול זה המשרד רושם את כל השעות שהם עבדו, אבל אתם לא משלמים עד שאתם מגייסים סכום X של מימון או עד שאתם מגיעים לרווחים של Y. חלקם אפילו עשויים להסכים לקחת אחוז קטן של מניות החברה בתמורה לשירותיהם.

לכל אחת מהשיטות הנ"ל יש את היתרונות והחסרונות שלה. המסלול של תעריף שעתי היא הכי פחות טובה עבורכם שכן זה קצת כמו ללכת למוסך – אתם לא יודעים באיזה נזק תצאו. המסלול של מחיר קבוע מראש לפרויקט זאת אפשרות טובה שכן היא מעניקה יותר ודאות. לגבי המסלול של תשלום נדחה, מדובר במסלול שעל-פניו נשמע טוב, במיוחד אם אתם חושבים שהמיזם הולך להיכשל, אבל חשוב לדעת שבמקרים רבים השעות הולכות וטופחות, ולרוב מדובר בשעות שמתומחרות מלכתחילה מאוד יקרות. אז אחרי חצי שנה אתם עשויים פתאום לגלות שיש לכם חוב גדול למשרד עורכי דין. קורא גם שבאמצע התהליך המשרד מבקש תשלום על חלק מהחוב. לכן, אם אתם בוחרים במסלול זה, וודאו היטב שיש הסכמה בכתב ביניכם לבין המשרד, ושהמשרד נדרש לאשר שעות עבודה מולכם מראש לכל פרויקט ולתת לכם דיווחי שעות פעם בחודש.

שיטת העבודה שלי דומה למחיר הידוע מראש, אבל אני עובד לפי טווח. כלומר אני תמיד אומר ללקוחות שלי מה הטווח מחיר. כך למשל, עבור הסכם מייסדים המחיר יהיה בין X ל-Y וככה הלקוחות יודעים בדיוק מה יהיה ה-best case ומה ה-worst case (וכן, הרבה פעמים המחיר הוא דווקא בטווח הנמוך יותר). שיטה זו מקנה ללקוחות ביטחון וודאות.

5. וודאו שהם מתאימים לטווח הארוך

עדיף למצוא עורך דין לטווח הרחוק, ולא רק לפרויקט נקודתי. שכן ככל שהעסק שלכם יגדל, תזדקקו לתמיכה משפטית מתמשכת – בין אם זה להביא עובדים, לנהל משא ומתן על שותפויות, או אולי אפילו להתכונן לרכישה/מכירה. זו הסיבה שכל כך חשוב למצוא עורך דין שאתם סומכים עליו ומרגישים בנוח לעבוד איתו לטווח הארוך ושיש לו את הידע והכלים לתת תמיכה במגוון נושאים.

שאלו את עצמכם:

• האם הם מתקשרים בבהירות? האם נעים לדבר איתם?

• האם הם מגיבים כשיש לי שאלות?

• האם הם נראים מתעניינים באמת בעסק שלי?

• האם יש להם ניסיון בתחום זה?

עורך דין טוב לסטארטאפים לא רק יטפל בצרכים המשפטיים שלכם אלא גם ישמש כיועץ מהימן, ויעזור לכם לקבל החלטות עסקיות חכמות יותר ככל שתצמחו.

6. חפשו עורך דין שזמין באופן סביר

כשאתם בונים סטארט-אפ, אתם צריכים עורך דין שמגיב במהירות למיילים, שיחות טלפון או הודעות שלכם. בין אם אתם מנהלים משא ומתן על חוזה קריטי או סוגרים סבב גיוס, עיכובים יכולים לעלות לכם ביוקר. במהלך השיחות הראשוניות שלכם, שימו לב למהירות התגובה שלהם ותוודאו שהיא סבירה. אגב, זה לא אומר שהם יעזבו ומיד יענו לכם, וגם לא שהלו"ז שלהם לגמרי פנוי (כי זה דווקא סימן פחות טוב), אבל אם אתם מרגישים שתדברו עם המזכירה שלהם יותר מאשר איתם, הם אולי לא הכי מתאימים לצרכים של סטארט-אפ. גם בנושא זה יש הבדלים בין המשרדים הגדולים לעורכי דין פרטיים או משרדי בוטיק. במשרדים הגדולים לרוב יתאמו אתכם פגישה לעוד שבוע או שבועיים (ואם זה בחו"ל אז לפעמים גם יותר). אחרי הפגישה ייקח עוד כשבוע להוציא לכם הצעת מחיר, ואז עוד כשבוע שבועיים עד שיתחילו לעבוד – כלומר כמעט חודש מרגע הפנייה. זאת לעומת עו"ד פרטי שלרוב ייתן מענה ראשוני באותו היום או למחרת, יתאם פגישה תוך כשבוע או שבוע וחצי, ישלח הצעת מחיר תוך 24-48 שעות אחרי הפגישה ועם האישור שלכם יתחיל לעבוד סמוך לאחר מכן.

7. קראו המלצות ובקשו הפניות

מציאת עורך דין לסטארט-אפים

אחת הדרכים הטובות ביותר לדעת אם עורך דין מתאים היא לשמוע מלקוחות אחרים. המלצות והפניות הן דרכים נהדרות לקבל תחושה איך עורך דין עובד בפועל. בדקו ביקורות באתר שלהם (עדיף סרטונים ולא טקסט – כי טקסט אפשר להמציא בעוד שבסרטונים זה נדיר – למרות שעם AI מתקדמים לשם במהירות) או בקשו לקבל פרטים של לקוחות אחרים (לא תמיד זה אפשרי בגלל חיסיון, אבל אפשר לנסות).

חפשו משוב על דברים כמו:

• כמה קל לעבוד איתם.

• האם הם הציעו עצות מעשיות.

• האם הם היו פרואקטיביים באיתור בעיות פוטנציאליות.

זה ייתן לכם תמונה ברורה יותר איך זה לעבוד איתם ביום יום.

8. משרד גדול או עו"ד עצמאי?

לכל אחת מהאפשרויות לעיל יש את היתרונות והחסרונות שלה, אבל אנחנו קצת משוחדים לטובת עורכי דין עצמאים😊. אבל ננסה להיות אובייקטיביים: היתרון הבולט של משרד גדול הוא היכולת שלהם להציע לכם תמיכה 360 מעלות, עם מחלקות שונות שיכולות לענות על מגוון רחב של שאלות משפטיות. כלומר, אם ברור לכם שאתם הולכים לצמוח מאוד מהר, ואם יש לכם את התקציב לזה, יכול להיות שעדיף לכם משרד גדול. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שגם אם תפגשו עם שותף או שותף בכיר, האדם שבפועל יעשה את רוב העבודה יהיה בדרך כלל עורך דין זוטר, שהוא over worked ו-under paid, ולעתים קרובות יהיה לו יחסית מעט ניסיון, כאשר אותו שותף רק עובר מדי פעם על המסמכים לפני שהם יוצאים אליכם. בנוסף, אתם תשלמו תעריפים שעתיים יקרים מאוד – על הכל (אפילו שמעתי סיפור שבו הלקוח חויב על הזמן שלקח לעורך הדין לענות למייל של אותו הלקוח שבו הלקוח שאל למה החשבון כל כך גבוה… 😊). מצד שני, אצל עורכי דין פרטיים/עצמאים המחירים בדרך כלל טובים יותר, תשומת הלב אישית יותר, ו- you get what you see – כלומר עורך הדין שאתם נפגשים איתו יהיה בדרך כלל עורך הדין שיעשה את כל העבודה עבורכם ויעבוד אתכם צמוד. כך שאתם מקבלים תשומת לב אישית מעורך דין מנוסה, במחירים סבירים.

סיכום לגבי מציאת עורך דין לסטארט-אפים

זה אולי נשמע מצחיק, אבל העו"ד שלכם מהווה שחקן משמעותי בצוות של המיזם, ויכול מאוד להשפיע כל הצלחת המיזם. עו"ד יכול לעזור לכם גם עם התלבטויות עסקיות, לגשר על סכסוכים, להיות אוזן קשבת, לפתוח דלתות וכמובן לטפל בכל הסוגיות המשפטיות שלכם. בדיוק מסיבות אלו כל כך קריטי לוודא שאתם בוחרים נכון.

מחפשים עורך דין למיזם שלכם? תרגישו חופשי ליצור קשר. ושיהיה בהצלחה 😊

הבהרה: המידע המסופק במסמך זה מסופק למטרות מידע בלבד ואין לפרשו כייעוץ משפטי ו/או עסקי ואין להסתמך עליו ככזה. לא נקבל על עצמנו כל אחריות לכל תוצאה שהיא – ישירה או עקיפה – הנובעת מהשימוש שלך במידע הכלול במסמך זה ואני ממליץ לך בחום להתייעץ עם איש מקצוע לפני קבלת החלטה כלשהי.

אם המאמר עזר לכם, נשמח שתשתפו עם חברים. תודה
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Digg
דילוג לתוכן