המדריך השלם לכתיבת תוכנית עסקית

Business Plan

המדריך השלם לכתיבת תוכנית עסקית

המדריך השלם לכתיבת תוכנית עסקית

כתיבת תוכנית עסקית טובה יכולה לתרום בצורה משמעותית לעסק ו/או למיזם שלכם. עם זאת, מדובר בתהליך ארוך ומורכב יחסית. במאמר זה אנסה להסביר מהי תוכנית עסקית, מתי צריכים אותה, ומהם החלקים השונים (בשילוב עצות מועילות בכל פרק). 

 מהי תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית היא מסמך שמתאר (בפירוט*) את כל ההיבטים השונים של העסק או הסטארט-אפ העתידי שלך (ולפעמים אף העסק הנוכחי שלך). היבטים אלה כוללים נושאים כגון מה התחום בו העסק שלך פועל (מהו השירות או המוצר)? למי מיועד העסק (מהו שוק היעד שלך)? איך אתה מתכוון להיכנס לשוק (חדירה לשוק)? מיהם השותפים/הספקים הפוטנציאליים שלך? מהם העלויות והרווחים הצפויים שלך (ניתוח פיננסי)? ועוד כמה היבטים נוספים שאתאר כאן בהמשך.
* בשונה ממסמכים אחרים, התוכנית העסקית היא דיי ארוכה. אורכה נע בין 9 עמודים (שזו תוכנית הנחשבת קצרה) ל-50 עמודים או יותר. הכל תלוי מי מבקש את המסמך, לאיזה צורך אתה צריך את המסמך ומהו סוג העסק/התעשייה.

למה אני צריך תוכנית עסקית?
ישנה ויכוח בשאלה האם אחנו עדיין צריכים תוכניות עסקיות או לא. לא אכנס לכלל הטיעונים אך  רק אגיד את זה: תוכניות עסקיות שימשו פעם כמעין "כרטיס כניסה" בכל הנוגע לפגישות עם בנקים, קרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים וחברות. היה מדובר במסמך ראשוני שנדרש כתנאי להתקדם. כיום, רב הגופים האלה (במיוחד קרנות הון סיכון) מבינים שתוכניות עסקיות אינן הפתרון המתאים ביותר ולא מעט הפסיקו לדרוש זאת. לדוגמה, אם יש לך סטארט-אפ אז ישנה סבירות גבוה שאינך צריך תוכנית עסקית אלא מסמך שנקרא "BMC"
 – Business Model Canvas, שהפך לסטנדרט עבור סטארט-אפים. אחת הבעיות שעולות בכתיבת תוכניות עסקיות היא שהן סטטיות (הן לא משתנות בהתאם למה שקורה ב"שטח" – כלומר למה שקורה בפועל במציאות). בנוסף, הן מתאימות יותר למצבים בהם מדובר בסוג עסק מסורתי/מוכר וידוע בשוק – כגון עסקי פיזי (שזה בדרך כלל לא המקרה עם סטארט-אפים המנסים להיות חדשניים). לפיכך, אם אתה פותח פיצריה, חנות נעליים, חברת ניקיון או כל עסק "קלאסי"/ידועה , אז תוכנית עסקית אכן עשויה להיות מה שאתה צריך. אולם אם אתה עובד על סטארט-אפ שיש לו מודל עסקי חדש ושונה, אז תצטרך לכתוב BMC. על מנת להבין טוב יותר אם/מתי אתה צריך תוכנית עסקית, צפה בסרטון מטה.

רגע, אם אני אומר שלא צריך תוכנית עסקית, אז למה אני כותב את המדריך הזה?
התשובה היא שלמרות שהרבה מקומות מבינים שתוכנית עסקית אינה נחוצה (והם אפילו לא קוראים אותן), רבים מהם עדיין מבקשים תוכנית עסקית משתי סיבות עיקריות: זה גורם להם להרגיש בטוחים (למשל בנקים שנותנים הלוואות), וזה גורם לך (בעל העסק) לעשות המון עבודה – מה שמראה להם שאתה רציני ומהווה כלי סינון של אנשים. השורה התחתונה היא שהמון עסקים ויזמים שאני מלווה כעורך דין לסטארט-אפים כן לבסוף כותבים תוכנית עסקית. זה לרוב קורה כשהם מתחילים לגייס כספים.

כתיבת תוכנית עסקית – בואו נתחיל….
מזל טוב! בחרת צוות (או שאתה הולך על זה לבד שזה גם מגניב). חשבת על רעיון שהולך לשנות את העולם, ועשית קצת מחקר ראשוני או אפילו הוכחת היתכנות (POC) (ראה מאמר שלי על איך עושים ולידציה לרעיון – כלומר איך מאמתים את הרעיון שלך). עכשיו אתה לגמרי מוכן להתחיל לכתוב את התוכנית העסקית שלך על מנת להכיר את השוק טוב יותר, לשפר את העסק שלך ו/או לגייס כספים ממשקיעים. עכשיו השאלה היא איך אתם עושים את זה? מתחילים. בהצלחה.

– – – – – –

הערות טכניות:
* אורך כל חלק: נתתי הערכה לאורך המומלץ עבור כל חלק/פרק בתוכנית העסקית. אתם יכולים להאריך אם אתם מרגישים שיש צורך בכך. בכל מקרה, לא הייתי מאריך יותר מדי משום שלאנשים היום אין סבלנות לקרוא מסמכים ארוכים (כן, אני יודע שהמאמר הזה הוא סופר ארוך, אבל הוא בשביל להסביר לכם אז לא להתלונן בבקשה).
** ייתכנו אזכורים של נושאים או מודלים מסוימים שאולי לא שמעתם עליהם ואינם מוכרים לכם. בחלק מהמקרים הוספתי לינקים, ואם לא אז אתם יכולים לקרוא עליהם באינטרנט. לחלופין, אתם מוזמנים לקבוע איתי "שיעור פרטי" בתשלום דרך הזום, שבמהלכו אוכל לעזור לכם במה שחסר לכם. בדרך כלל שעה-שעתיים זה מספיק (אבל תלוי כמה מידע חסר לכם).  

חלק א' – תקציר מנהלים (עד עמוד אחד)

תקציר המנהלים הוא החלק הראשון בתוכנית העסקית ומסכם את התוכנית כולה. האנשים שמקבלים תוכניות עסקיות (משקיעים, קרנות הון סיכון, בנקים וכו') בדרך כלל מקבלים מאות בחודש, ולכן לרב לא יקראו את התוכנית כולה (לפחות לא בהתחלה), אלא יסתפקו בקריאת תקציר המנהלים. אם הצלחתם לסקרן אותם בתקציר המנהלים, הם ימשיכו לקרוא או יזמינו אתכם לפגישה. לכן פרק זה מאוד חשוב. טיפ מקצועי: למרות שזהו החלק הראשון בכתיבת התוכנית, אני ממליץ לכתוב אותו רק לאחר שהשלמתם את כל החלקים האחרים. הסיבה לכך היא שרק לאחר כתיבת כל התוכנית תהיה לכם הבנה באמת טובה של העסק וכך תוכלו לסכם זאת טוב יותר בתקציר המנהלים.

תקציר המנהלים צריך לכלול את המידע הבא:

  • פסקת פתיחה – פסקת הפתיחה צריכה להיות פסקה חזקה שמושכת את תשומת ליבו של הקורא – כלומר משהו שגורם לקורא "להיתפס" ולגרום לקורא להמשיך לקרוא. בדיוק כפי שכל מאמר טוב מתחיל בעובדה או אנקדוטה (סיפור) מסקרנת/מזעזעת, כך גם תקציר המנהלים. לדוגמה: "על-פי המחקר המקיף של הוול סטריט ג'ורנל, 80% מהאנשים סובלים מ…זה המקום שבו [שם העסק שלך] נכנס לתמונה.. ".
  • תיאור הבעיה או הצורך הקיים בשוק;
  • מה העסק עושה וכיצד הוא פותר את הבעיה/הצורך שהזכרת;
  • המצב הנוכחי של השוק, וההזדמנות העסקית (למה כדי לאותו גורם להשקיע בך ובעסק);
  • The opening paragraph of a business plan needs to be the hookהיבטים פיננסים (כמה כסף יש/הושקע, כמה נדרש, כמה אתה מבקש …);
  • מי מרכיב את צוות הניהול – להציג בקצרה את הצוות – רק את הדברים שרלוונטיים להצלחת העסק.

השורה תחתונה: תכתבו באופן ברור ותמציתי, ותגרמו למשקיע/ה לראות את החזון שלכם, את הפוטנציאל ולרצות להיות חלק ממנו ("you had me at hello…"). חשוב מאוד שהבעיה והשוק יהיו ברורים ושיהיה קשר ברור בין הבעיה/הצורך לבין הפתרון שאתם מציעים (ראה כמה טיפים מקצועיים כאן להלן).

חלק ב – הבעיה והשוק

  1. תיאור הבעיה/הצורך הקיים בשוק (עד ¾ עמוד

תיאור הבעיה או הצורך הוא אחד החלקים החשובים ביותר של התוכנית העסקית (ובסטארט-אפים באופן כללי). בחלק הזה אתה חייב להוכיח שיש צורך או בעיה הדורשת פתרון ולתאר את הבעיה בצורה ברורה. מומלץ להוכיח שהבעיה קיימת על-ידי נתונים ממקורות חיצוניים אך גם (וחשוב אף יותר) על-ידי הצגת מחקר עצמאי שערכתם (למשל סקרים, מאמרים, שיחות עם לקוחות פוטנציאליים וכדומה).

מה חשוב: להראות שיש צורך/בעיה אמיתית ושהוא משמעותי מספיק (מנקודת מבט עסקית). אם המשקיעים חושבים שאין בעיה אמיתית, או שהצורך אינו מספיק גדול או מספיק רווחי, הם לא ישקיעו בעסק. שימו לב שיש מקרים שבאמת יש בעיה, אבל היא לא 'גדולה' מספיק או שזה לא רווחי לטפל בה. בנוסף: תבצעו את "מבחן הסבתא" – כלומר האם סבתא, או ילד בן 15 מבין את הבעיה? אם לא, אז לא תיארתם אותה מספיק ברור.

  1. תיאור העסק וכיצד הוא פותר את הבעיה / הצורך הקיים בשוק (עד ¾ עמוד)
    זהו "כרטיס הביקור" עבור העסק/המיזם שלך. היכן שאתה מציג את הרעיון ואת הקונספט הכללי. חלק זה צריך לכלול:
  • מה המוצר או השירות עושים;
  • מידע
  • Define your problem clearly

    הגדרת הבעיה בצורה ברורה בתוכנית העסקית

     נוסף להבנת העסק;
  • אופן הפעולה בפועל של המוצר/השירות או אופן השימוש בו. במידת הצורך, השתמש באילוסטרציות בנספחים (בסוף התוכנית). מומלץ, אך לא חובה, להשתמש ב"היפר-קישורים" שמובילים את הקורא ישירות לדף הרלוונטי בנספח כשלוחצים על הקישור.
  • מה הטכנולוגיה שמאחוריי המוצר/השירות (אם רלוונטי). כמובן שלא צריך לגלות מידע רגיש.

שורה תחתונה: חשוב שהמשקיע הפוטנציאלי (1) יבין מה העסק עושה; (2) כיצד העסק פותר את הבעיה/ הצורך, ו-(3) שהמשקיע יתאהב בעסק. 'מבחן הסבתא' רלוונטי גם כאן כי אם המשקיע לא מבין את הבעיה או לא ירגיש שהיא אכן רצינית מספיק, הוא לא ישקיע.    

חלק ג – ניתוח השוק

  1. רמת מאקרו ( = תמונת מבט מלמעלה) (עד 1.5 עמודים)

בחלק זה אתם צריכים לתאר את מצבה הנוכחי של התעשייה שבה העסק נמצא/יהיה – מבלי להתייחס לעסק הספציפי שלך. כלומר אתם צריכים להתמקד בתעשייה ולא לדבר על מקומו של העסק שלך בתוך התעשייה. איך יודעים כיצד לתאר את השוק? שינויים ברמת המאקרו הם שינויים שמשפיעים על כל העסקים שנמצאים בענף. זאת לעומת שינויים שברמת המיקרו (= שינויים קטנים/ספציפיים – ראו פרק הבא) שמשפיעים על עסקים ספציפיים בתוך השוק. נניח שהעסק שלכם הינו אפליקציה בתחום ההיכרויות, ותדמיינו שהכותרת של פרק ניתוח המאקרו היא: "10 עובדות חשובות/מעניינות על תעשיית אפליקציות ההיכרויות (דייטינג)", ולאחר מכן תדברו על עובדות אלה מבלי להזכיר את העסק שלך.
דגשים:

    • הציגו לפחות 5 עובדות עדכניות על המצב הנוכחי בשוק. רצוי שהעובדות שאתם מציגים יכסו את התחומים הבאים (יש דוגמא בהמשך הפסקה): התחום פוליטי (האם התעשייה מושפעת משינויים פוליטיים?); התחום החברתי (האם יש טרנדים חמים? מגמות חדשות? הרגלי צריכה וכדומה); התחום הפיננסי (משאבים נחוצים או קיימים? גודל שוק ורווחיות? מחיר ממוצע שהצרכן משלם עבור שירותים בענף זה, מיסוי וכו'); היבטים טכנולוגיים (אילו טכנולוגיות קיימות בשוק? מהו קצב השינויים של הטכנולוגיות הללו? וכו'), והתחום המשפטי (למשל, האם ישנה רגולציה שמשפיעה על הכניסה לשוק או התנהלות בשוק? ניתן לכסות זאת בקצרה מכיוון שיש חלק נפרד המכסה את ההיבטים המשפטיים). דוגמה קצרה: שוק הנעליים ביפן הוא תעשייה של 200 מיליון דולר בשנה (היבט כלכלי). העלות הממוצעת לנעל היא 50$ (היבט כלכלי). 93% מהרכישות נעשות פיזית בחנויות ו-7% נעשות באופן מקוון (היבט חברתי – הרגלי צריכה). שיטת הייצור של הנעל הממוצעת נעשית עם טכנולוגיה מסוג X שקיימת כבר כ-30 שנה. אך כעת מתרחש מעבר לטכנולוגיית Y (היבט טכנולוגי).
    • תחרות: יש לתאר את אופי וסוג המתחרים (אין צורך בתת-פרק זה להתייחס למתחרים ספציפיים אלא למאפיינים של השחקנים העיקריים בענף זה באופן כללי). לדוגמה: כמה חברות קיימות? האם יש חברה מסוימת ששולטת בשוק? כמה קל/קשה למתחרים חדשים להיכנס לשוק?
    • ספקי ייבוא/ייצוא/שירות: אם המוצר שלכם מבוסס על ייבוא מוצרים/חלקים, או על ספקי שירותים חיוניים אחרים, אז הסבירו (בקצרה) עד כמה העסק מסתמך עליהם (לדוגמה, האם קיים מקור ייבוא אחד או רבים).

* כשכותבים תוכנית עסקית, חלק מהאנשים אומרים לי שהם לא יכולים להשוות את התעשיות השונות לתעשייה שלהם מכיוון שאין שום דבר זהה למה שהם עושים. בפועל המצב אינו כך וברב המקרים הרעיון שלכם כן יהיה דומה לרעיון/שירות/מוצר שכבר קיים (גם אם אתם ממש רוצים לחשוב שאתם מיוחדים). במקרה החריג באמת שבו העסק שלך הוא אכן קונספט חדש וחדשני לגמרי, אז ניתוח המאקרו יתבסס על השוק הדומה ביותר שקיים.
** ניתן להוסיף עזרים ויזואליים כגון טבלאות או גרפים. הוסיפו הסברים מילוליים קצרים מתחת (אלא אם הם ברורים ב100%).
שורה תחתונה: הקורא צריך להבין את מצבו הנוכחי של השוק באופן אובייקטיבי וברור – תוך התייחסות לתחומים/קטגוריות שהוזכרנו (פיננסי, כלכלי, חברתי וכו' …).  

      1. ניתוח השוק – ברמת המיקרו (עד 1.5 עמודים)
        בחלק זה אתם צריכים להתמקד בניתוח השוק אבל הפעם במבט על הסביבה הקרובה יותר אליכם . כלומר, עליכם להציג כיצד העסק שלכם משתלב בשוק, ואיך אתם ביחס לשחקנים/המתחרים הקיימים בו. עליכם להתייחס  לנושאים  הבאים:
      • מחזור החיים הצפוי של המוצר וקצב האימוץ של המוצר: כמה זמן (בממוצע) המוצר 'ישרוד'/יהיה בשימוש אצל כל לקוח. וגם, מה ההערכות שלכם לגבי קצב אימוץ המוצר אצל הלקוחות הפוטנציאליים שלכם (כלומר כמה מהר המשתמשים שלכם יקבלו את השירות/המוצר שלכם אל תוך חייהם).
      • היתרון התחרותי של העסק שלכם לעומת מתחרים קיימים, ומהם חסמי כניסה לעסקים כמו שלך (אם יש משהו ספציפי שעדיין לא התייחסת אליו בניתוח המאקרו לעיל).
      • מתחרים ישירים – עליכם לצור טבלה שבה אתם מתייחסים אל המתחרים העיקריים שלכם בשוק ומשווים אותם אליכם. עליכם להשוות אל לפחות 3 מתחרים בהתבסס על לפחות 5 קריטריונים שונים. ראו דוגמאות כאן.
      • הלקוחות שלכם – איך הם מפולחים (מחולקים) ואיזה סוג של לקוחות יש לכם? האם הם לקוחות פרטיים או עסקים? האם רובם לקוחות אקראיים, או לקוחות קבועים/ספציפיים (אך גדולים יותר)? לדוגמה, העסק שלכם עשוי להיות מהסוג שמוכר אלפי מוצרים בסכומים קטנים ללקוחות רבים (כמו פיצרייה או חנות נעליים או אפליקציה להיכרויות). לעומת זאת, העסק יכול להיות מהסוג שמוכר מוצר/שירות יקר/ייחודי רק לכמה עשרות לקוחות בלבד (כמו למשל תוכנת אבטחת סייבר לבנקים. האם נדרש קשר מתמיד עם הלקוחות לצורך שימור לקוחות או שמוכרים את המוצר ובזה מסתיים הקשר? מה הם מחסומי המעבר (של הלקוחות עצמם)? כלומר, כמה קשה ללקוח לעבור מהמתחרים שלך אליכם או מכם למתחרים? ככל שהמעבר קשה (ממתחרים אליכם) כך יהיה לכם קשה יותר לגייס לקוחות. כך לדוגמא, פעם היה קשה ומסורבל לעבור ספק גז בבית. היום הדבר קל הרבה יותר.

 

      1. ניתוח SWOT (עד עמוד אחד)

SWOT היא שיטה מהירה שתעזור לך (ולקורא) להבין את החוזקות (Strengths), חולשות (Weaknesses), הזדמנויות (Opportunities), והאיומים העסקיים (Threats) עבור העסק. זוהי טבלה (ראה תמונה מטה) המסייעת ויזואלית לקורא להבין את הרעיון העסקי שלך ואת החוזקות, החולשות שלו. עליכם לסכם (בקצרה!) את כל העובדות החשובות שהצגת עד החלק הזה בתוכנית העסקית באמצעות ניתוח ה- SWOT. עליכם לתת לפחות 2 היבטים/נקודות לכל קטגוריה (חוזקה, חולשה…), ועד 4 היבטים לכל היותר. חולשות הן לרוב דברים שאין לכם שליטה עליהם. חוזקות הן דברים שיש לכם שליטה עליהם ושאין למתחרים שלכם.   טיפ מקצועי: עד החלק הזה, אין צורך לחזור על מידע שכבר שהצגת. עם זאת, בחלק הזה אין בעיה, ורצוי,  לכלול חלק מהמידע המוצג בחלקים הקודמים.
חשוב לזכור: תוודאו שאתם באמת מציגם חוזקה (לדוגמה) ולא משהו אחר (יש הגדרות ברורות לגבי מה המרכיבים עבור חוזקה/חולשה וכו').

SWOT Analysis. Credit - Wordstream

SWOT – חלק חשוב מתוכנית עסקית

להלן שתי מאמרים המסבירים את הנושא היטב:

  חלק ד – אסטרטגיה עסקית ושיווקית

      1. מודל עסקי (עד עמוד אחד)
      • הסבר כללי ותמציתי של המודל העסקי שבחרת לעסק שלך (דוגמאות לסוגי מודלים עסקיים ניתן למצוא כאן). המודל העסקי אומר "כיצד העסק שלכם ירוויח כסף?". לא מי קהל היעד, לא איך תשווקו ולא איזה שיתופי פעולה תעשו. רק איך תרוויחו כסף. למשל, אם אתם מתווכחים בין שני גורמים ולוקחים אחוז מהעסקה, זה מודל של עמלות. אם לעומת זאת אתם מוכרים שירות דרך תוכנה, אז זה מודל של מנוי.
      • מדוע בחרת דווקא במודל הזה וכיצד הוא מתאים לעסק הספציפי שלך ולשוק? רוב המודלים יהיו מוכרים לאדם שיקרא את התוכנית העסקית, אך לא תמיד ברור כיצד המודלים האלו עובדים עם העסק הספציפי שלך.
      • אם המודל שלך משתנה עם הצמיחה של העסק, וגדילת הלקוחות (ראו "מודל האימוץ של רוג'רס"), יש להתייחס לשינוי הזה (אין צורך להזכיר את מודל האימוץ של רוג'רס אבל אתה צריך להיות מודע לאופן בו הוא עובד – לפחות ברמה הבסיסית). לדוגמה, אם יש לך מיזם עסקי של שעון חכם, יכול להיות שבהתחלה המודל העסקי יהיה מכירת המוצר (השעון) עצמו. עם זאת, ברגע שאתה מגיע לכמות מסוימת של לקוחות, יכול להיות שתתחיל להציע שירותים דרך אפליקציות בשעון ואז תגבה דמי מנוי שנתיים. כלומר המודל העסקי שלך משתנה/מתווסף.

* זה בסדר שיהיה לך יותר ממודל עסקי אחד, אבל שיש יותר מ2-3 זה יהיה מפתיע.
שורה תחתונה: המודל צריך להיות מוסבר בצורה ברורה, כולל הסיבה מדוע בחרת את המודל עבור העסק הספציפי שלך (רצוי שהכל יהיה מגובה בנתונים).  

      1. אסטרטגיית חדירה לשוק (עד עמוד)

בחלק הזה עליכם להראות ולהסביר כיצד אתם מתכננים לחדור לשוק (להשיג לקוחות, ליצור מותג וכדומה). הסבר זה צריך להתבסס במידה מסוימת על מודל שנקרא מודל SMART.

האותיות השונות בשם המודל נועדו לכוון אתכם בעת קביעת המטרות שלכם. המטרות שלכם אמורות להיות ספציפיות (Specific), ניתנות למדידה (Measurable), ברות השגה (מציאותיות) (Attainable), תחומים בזמן ורלוונטיות (Relevant and Timebound) (כלומר, עבור כל מטרה קיים מועד הגשמה סביר וברור).

דוגמא למטרה שעונה על הקריטריונים שהזכרנו: "בכוונתנו להגיע לעשרת אלפים לקוחות [ספציפי וכנראה בר השגה] מתוך קהל היעד המוגדר שלנו (שהם אנשים בגילאים 21-40 אשר גרים בארה"ב וחולים בסכרת) [ספציפי], תוך 24 חודשים מהיום [מדיד ותחום בזמן], כאשר אנו צופים לגייס בין 500-1000 לקוחות בכל רבעון [ספציפי, ומדיד]

עליכם לציין כיצד בכוונתכם להשיג כל אחת מהמטרות שציינתם, ובין היתר להתייחס לנושאים הבאים:

SMART-Goals. credit - Kazoohr

מטרות סמארט – חלק חשוב מתוכנית עסקית

      • מה תהיה שיטת השיווק ומדוע בחרתם בשיטה זו. זה לא מספיק לכתוב "אינסטגרם כי כל הצעירים משתמשים בו" – אתם חייבים לפרט ולהסביר.
      • תנו הערכה מושכלת לגבי כמה זמן ייקח לכם להגיע לכל מטרה (לדוגמה: מתאריך ההשקה, ייקח 6 חודשים להגיע לכ-1000 משתמשים).
      • תעריכו את העלויות והתקציב הדרושים כדי להשיג את היעדים שהזכרתם בהתבסס על מחקר שוק מעשי שערכתם, הצעות מחיר שקיבלתם, או קמפיינים ניסיוניים שהפעלתם (לדוגמה בפייסבוק או בגוגל – אתם יכולים להשתמש בכמה כלים חינמיים על מנת לקבל הערכות עבור מחירים). אין צורך באקסלים או בטבלאות מורכבות בחלק זה כי את הפירוט תעשו בחלק הפיננסי בהמשך.
      • הסבר את צפי ההמרה (מספר מנויים, רכישות וכו') על-ידי בדיקות מדגמיות ו/או נתונים מבוססים אחרים.

שורה תחתונה: תראה שהמטרות הן מציאותיות וששיטת החדירה לשוק היא מציאותית ומבוססת על נתונים/ ניסויים/מחקרים אחרונים ועדכניים.

חלק ה – הצוות וההיבטים המשפטיים (ניתן להפריד בין החלקים)

      1. הצוות (עד חצי עמוד)
      • מי הם חברי צוות הליבה, ומהו תחום האחריות של כל אחד מחברי הצוות.
      • ציין כמה עובדים תצרף (ומדוע), עבור כל אחד מהיעדים/שלבים שהזכרת בחלקים קודמים.
        1. היבטים משפטיים (0.5 – 1.5 עמודים – בהתאם לכמה שהעסק שלך מסובך)
          – בחלק הזה עלייך לספק סקירה קצרה לגבי מעמדו המשפטי של המיזם – בהווה ובעתיד. אתה צריך לכלול את הדברים הבאים:
      • קניין רוחני – האם המוצר/השירות מוגן, או צריך להיות מוגן (בפטנטים, סימני מסחר וכו'). אתה רשאי (אך לא חייב) גם לכלול מידע הנוגע להערכות עלות רשימת פטנטים ככל שרלוונטי.
      • מה הם הסיכונים הרלוונטיים, הקשיים או האתגרים המשפטיים העומדים בפני המיזם שלך? לדוגמה, כשמדובר במיזם העוסק בייעוץ פיננסי, החברה עשויה להיתבע אם לקוח הפסיד כסף בהסתמך על הייעוץ – ולכן הם יצטרכו מסמך טוב המגן על החברה.
      • מהן הדרישות הרגולטוריות (אם קיימות), האם בדקת מהן הדרישות לקבלת האישורים המתאימים או האם קיבלת את האישורים. לדוגמה, אם המיזם שלך הוא בנושא המכשור הרפואי, נדרשים אישורים רגולטוריים רבים.

שורה תחתונה: להראות לקורא שאתה מודע לאתגרים המשפטיים, שיש לך הבנה בסיסית בנוגע לפתרונות הקיימים ולהזכיר פתרונות (בסיסיים) עבור האתגרים. עבור חלק מהמיזמים זה יהיה פחות משמעותי, עבור מיזמים אחרים זה יהיה יותר.

חלק ו – היבטים פיננסיים

      1. סקירה פיננסית(עד עמוד אחד)

המידע עבור חלק זה צריך להיות מוצג בטבלת Excel (שצריכה להיות מצורפת לתוכנית העסקית), יחד עם הסברים קצרים תחת הפרק/כותרת "סקירה פיננסית". בין היתר, עליך להסביר את הדברים הבאים:

      • כיצד חישבתם את העלות ליחידה או העלות החודשית עבור השירות שלכם, ומה היו הנחות היסוד שהובילו אתכם למספרים אלה. החישובים המתמטיים יהיו ב- Excel.
      • מהו שיעור/אחוז המרת הלקוחות – כלומר כמה לקוחות (מתוך כל אלו שיגיעו לאתר שלכם/לעמוד ההורדה) צפויים לקנות את המוצר / להזמין את השירות / להוריד את האפליקציה (זה אחוז ההמרה). הסבירו כיצד עשיתם את ההערכה הזאת.
      • הסברים לגבי ההוצאות וההכנסות העיקריות שלכם (כולל ההוצאות שתיארת בסעיף החדירה לשוק מעלה).
      • מקורות מימון אפשריים – כיצד בכוונתכם לממן את הפעילות שלכם. מהן מקורות ההכנסה שלכם.
      • ההכנסות הצפויות ומסגרת הזמן עד שהמיזם יהפוך לרווחי/יתאזן (break-even) (כלומר מתי ההוצאות ישתוו להכנסות). בחלק זה, אתם צריכים לפרט על ההכנסות, ולהסביר, בין היתר, את תחזית המכירות, שיעור המכירות וכו'.

שורה תחתונה: הקורא צריך להבין את כל ההיבטים הפיננסיים (העיקריים) של המיזם תוך כמה דקות מקריאה של החלק הזה וטבלת ה-Excel – כולל הבנה של נקודת הזמן בו אתה הופך רווחי וכמה כסף נדרש על מנת להגיע לנקודה זו.

[אם אתם רוצים לחסוך המון זמן, אתם יכולים לרכוש ממני קובץ אקסל מוכן הכולל כמעט את כל השדות שתזדקקו לעסק שלכם + הנוסחאות הרלוונטיות כבר כלולות, בתשלום חד פעמי של 190 שקלים.]

טיפ מקצועי: אתם צריכים לבנות את קובץ ה-Excel כך שניתן יהיה לבצע בו "בדיקת רגישות". לדוגמה, אם המודל העסקי שלך מבוסס על שיטת השותפים – Affiliates (כלומר קבלת אחוזים עבור כל מכירה/ליד שאתם מפנים לצד שלישי), ובחישובים שלכם אתם מניחים שתקבלו תשלום של 5% או $5 עבור כל הפניה/ליד, אז עליכם להיות מסוגלים לשנות את 5% או ה-$5 ומיד לראות כיצד שאר הנתונים בטבלה (הכנסות, הוצאות וכו') משתנים באופן אוטומטי. אם לא, לפני כל שינוי שתעשו, תצטרכו לשנות הרבה דברים באופן ידני. במציאות, האחוזים/מחיר/עמלה שתקבלו כנראה לא יהיו בדיוק כפי שציפיתם ולכן אתם צריכים להיות מסוגלים לשחק עם המספרים בטבלת ה-Excel.

תבניות (טמפלייטים) עבור תוכנית עסקית

להלן מספר תבניות (טמפלייטים) של תוכנית עסקית לנוחיותך. לא בדקנו אותם ואנחנו לא אחראים לאיכותם, הרלוונטיות שלהם, התאמתם, הגישה אליהם וכו'.
תבנית אחת
תבנית שניה – לחברת שירותי ייעוץ
תבנית שלישית – חברת מוצר
תבנית רביעית – גרסה מלאה. העיצוב לא מדהים אבל יעזור לך עם הפריסה.

אם הצלחתם לקרוא עד לכאן, אז לא אמורה להיות לכם שום בעיה לכתוב תוכנית עסקית, ואני בטוח שזה יהיה מדהים! בהצלחה!

אנו מייעצים ומלווים מאות עסקים, סטארט-אפים וחברות. תרגיש/י חופשי לפנות אלינו אם את/ה זקוק/ה לייעוץ עסקי או משפטי!

היעדר אחריות: המידע המוצג במאמר זה מוצג למטרת ידע כללי בלבד, ואין לראות במידע ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה. אנו לא נהיה אחראיים על כל תוצאה ו/או נזק – ישיר או עקיף – העשויים להתרחש כתוצאה מהשימוש במידע שהוצג במאמר זה וממליצים תמיד להתייעץ עם בעל המקצוע המתאים בטרם קבלת החלטות.

זכויות יוצרים: אני מקווה שמסמך זה יעזור לך עם העסק העתידי/הנוכחי שלך. כל הזכויות במסמך זה ובתכניו (למעט קישורים למאמרים שנכתבו על ידי אחרים) נמצאות בבעלותי – עו"ד אסף בן-דוד. אני נותן לך בזאת הרשאה מוגבלת שאינה ניתנת להעברה, לא בלעדית, הניתנת לביטול, לעשות שימוש אישי שאינו-מסחרי במסמך זה. אינך רשאי לעשות שימוש במסמך (למעט השימוש האישי הנ"ל) ללא רשותי מראש ובכתב. אם ברצונך להשתמש במסמך זה למטרות מסחריות, הוראה, שימוש עסקי או כל שימוש לא אישי אחר, אתה מוזמן ליצור איתי קשר.

 

    דילוג לתוכן